Додаток 1
до наказу від 28.03.2023 р. №82
АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
комунального закладу «Вінницький ліцей №21»
Цією Антикорупційною програмою КЗ «ВЛ №21» проголошує, що її працівники, посадові особи у своїй внутрішній діяльності, а також у правовідносинах із діловими партнерами, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, учасниками освітнього процесу керуються принципом «нульової толерантності» до будь-яких проявів корупції і вживатимуть всіх передбачених законодавством заходів щодо запобігання, виявлення та протидії корупції і пов’язаним з нею діям (практикам).
І. Загальні положення
1. Антикорупційна програма є комплексом правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності закладу.
2. Антикорупційна програма встановлює стандарти та вимоги не нижчі, ніж передбачені Законом України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII та Типовою антикорупційною програмою, затвердженою рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції.
3. Терміни в Антикорупційній програмі вживаються у значеннях, наведених в Законі.
4. Антикорупційну програму затверджено наказом директора КЗ «ВЛ №21» після її обговорення схвалення працівниками на засіданні педагогічної ради (протокол від 28.03.2023 р. №31).
5. Текст Антикорупційної програми перебуває у постійному відкритому доступі на офіційному веб-сайті закладу для працівників, посадових осіб, а також для всіх учасників освітнього процесу.
ІІ. Сфера застосування та коло осіб, відповідальних за реалізацію Антикорупційної програми
1. Антикорупційна програма є обов’язковою для виконання усіма працівниками закладу.
2. Антикорупційна програма також застосовується закладом у її правовідносинах із діловими партнерами, у тому числі органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
3. Здійснення заходів щодо виконання (реалізації) Антикорупційної програми в межах своїх повноважень провадять:
- директор КЗ «ВЛ №21»;
- посадова особа КЗ «ВЛ №21», відповідальна за реалізацію Антикорупційної програми, правовий статус якої визначається Законом і Антикорупційною програмою;
- всі інші посадові особи КЗ «ВЛ №21» всіх рівнів.
ІІІ. Антикорупційні заходи у діяльності закладу
1. Заклад забезпечує розробку та вжиття заходів, які є необхідними та достатніми для запобігання, виявлення і протидії корупції у своїй діяльності.
2. Здійснює періодичну оцінку корупційних ризиків у діяльності закладу.
3. Встановлює антикорупційні стандарти і процедури у своїй діяльності.
4. Основними антикорупційними стандартами і процедурами є:
- ознайомлення нових працівників із змістом Антикорупційної програми, проведення навчальних заходів з питань запобігання і протидії корупції;
- антикорупційна перевірка ділових партнерів;
- положення щодо обов’язкового дотримання Антикорупційної програми;
- механізм повідомлення про виявлення ознак порушення Антикорупційної програми, ознак вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, а також конфіденційність таких повідомлень та захист викривачів;
- здійснення відповідальною особою та працівниками функцій щодо запобігання корупції;
- процедура розгляду повідомлень викривачів, включаючи внутрішнє розслідування і накладення дисциплінарних стягнень;
- норми професійної етики та обов’язки і заборони для працівників;
- механізми запобігання і врегулювання конфлікту інтересів;
- обмеження щодо подарунків;
- нагляд і контроль за дотриманням вимог Антикорупційної програми.
5. Заклад не менше одного разу на рік здійснює внутрішню оцінку корупційних ризиків у своїй діяльності.
6. Корупційним ризиком є обґрунтована імовірність настання події корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення або порушення вимог Антикорупційної програми.
7. Оцінка корупційних ризиків в закладі проводиться комісією з оцінки корупційних ризиків (далі - комісія).
8. Порядок діяльності та склад комісії затверджуються наказом директора закладу.
9. До складу комісії входять відповідальна особа за дотримання вимог антикорупційного законодавства (голова комісії), керівники структурних підрозділів закладу, а також інші працівники, визначені директором за погодженням з відповідальнною особою.
10. Під час проведення оцінки корупційних ризиків за ініціативою відповідальної особи за дотримання вимог антикорупційного законодавства до роботи комісії без включення до її складу можуть залучатися інші працівники закладу, а також незалежні експерти чи спеціалісти.
11. Відповідальна особа за дотримання вимог антикорупційного законодавства, з метою недопущення конфлікту інтересів або необ’єктивності у роботі комісії, при розподілі функцій між членами комісії бере до уваги коло їх посадових обов’язків.
12. Метою діяльності комісії є запобігання, виявлення і усунення корупційних ризиків у діяльності директора та працівників закладу.
13. Корупційні ризики у діяльності закладу поділяються на внутрішні та зовнішні. Внутрішні корупційні ризики ідентифікуються в організаційно-управлінських, фінансово-господарських, кадрових, юридичних процедурах діяльності закладу. Зовнішні корупційні ризики ідентифікуються у діяльності ділових партнерів, у тому числі органів державної влади, органів місцевого самоврядування, з якими заклад перебуває у ділових правовідносинах.
14. За результатами ідентифікації корупційних ризиків комісією відповідно до порядку її діяльності здійснюються їхнє визначення та опис, класифікація за категоріями та видами.
15. За результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності закладу комісія готує письмовий звіт, що підписується членами комісії. Звіт складається за формою і структурою, визначеними в порядку діяльності комісії. Звіт за результатами оцінки корупційних ризиків подається директору. Текст звіту надається для ознайомлення працівникам закладу. Звіт повинен містити:
- ідентифіковані корупційні ризики, а також причини, що їх породжують, та умови, що їм сприяють;
- оцінку виявлених корупційних ризиків;
- пропозиції щодо заходів із запобігання, усунення (зменшення) рівня виявлених корупційних ризиків.
16. Якщо під час заходів щодо оцінки корупційних ризиків відповідальна особа виявить факт порушення Антикорупційної програми, вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, вона ініціює перед директором питання проведення внутрішнього розслідування у порядку, передбаченому розділом XV Антикорупційної програми.
17. Заклад не рідше ніж один раз на три роки повинно проходити зовнішню оцінку корупційних ризиків, яку проводять організації, що надають аудиторські, юридичні чи консалтингові послуги, або незалежні експерти.
18. За результатами опрацювання звіту внутрішньої та/або зовнішньої оцінки корупційних ризиків директор вживає необхідні заходи для запобігання, виявлення і протидії корупції у діяльності закладу, у тому числі шляхом зміни існуючих антикорупційних стандартів та процедур.
19. Опис антикорупційних стандартів і процедур у діяльності закладу:
19.1. З метою формування належного рівня антикорупційної культури відповідальною особою для нових працівників, а також інших осіб, які діють від імені закладу, проводиться обов’язкове вступне ознайомлення із положеннями Закону та Антикорупційної програми.
19.2. Положення щодо обов’язковості дотримання Антикорупційної програми включаються до правил внутрішнього трудового розпорядку закладу, а також можуть включатися до договорів, які укладаються закладом.
19.3. Ділові партнери закладу обираються згідно з критеріями, які базуються на прозорості діяльності, конкурентності, якості товарів, робіт і послуг та надійності.
19.4. Відповідальна особа проводить антикорупційну перевірку наявних або потенційних ділових партнерів закладу з метою оцінки наявності корупційних ризиків. При цьому Уповноважений перевіряє, чи має діловий партнер репутацію суб’єкта, діяльність якого пов’язана з корупцією (навіть за відсутності відповідних судових рішень), та чи не буде діловий партнер використовуватися як посередник для передачі третім особам (або для отримання від третіх осіб) неправомірної вигоди. Матеріали перевірки зберігаються не менше ніж 5 років.
20. Для повідомлення працівниками, учнями чи батьками закладу про факти порушення Антикорупційної програми, вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень (далі - повідомлення) відповідальна особа розміщує відповідну інформацію на інформаційних стендах в приміщенні закладу. Така інформація повинна містити:
- номер телефону для здійснення повідомлень;
- адресу електронної пошти для здійснення повідомлень;
- години прийому особи, яка уповноважена отримувати усні та письмові повідомлення.
Уповноважений розробляє типову форму повідомлення.
Уповноважений веде реєстр повідомлень про факти порушення Антикорупційної програми або ознак вчинення корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень.
IV. Норми професійної етики працівників закладу
1. Працівники закладу під час виконання своїх функціональних обов’язків зобов’язані неухильно додержуватися загальновизнаних етичних норм поведінки.
2. Працівники толерантно і з повагою ставляться до політичних поглядів, ідеологічних та релігійних переконань інших осіб.
3. Працівники діють об’єктивно, незважаючи на особисті інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні погляди, ідеологічні, релігійні або інші особисті погляди чи переконання.
4. Працівники не розголошують і не використовують в інший спосіб конфіденційну інформацію, що стала їм відома у зв’язку з виконанням своїх функціональних обов’язків, крім випадків, встановлених законом.
5. Працівники, незважаючи на особисті інтереси, утримуються від виконання рішень чи доручень адміністрації закладу, якщо вони суперечать законодавству. У разі отримання для виконання рішень чи доручень, які працівник закладу вважає незаконними або такими, що становлять загрозу правам, свободам чи інтересам окремих громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам, він повинен негайно в письмовій формі повідомити про це безпосереднього директора або відповідальну особу.
V. Права і обов’язки працівників (крім відповідальної особи)
1. Директор, працівники та інші особи, що діють від імені закладу, мають право:
- надавати пропозиції щодо удосконалення Антикорупційної програми;
- звертатися до відповідальної особи за консультаціями щодо виконання Антикорупційної програми та роз’ясненнями щодо її положень.
2. Директор, працівники зобов’язані:
- дотримуватися відповідних вимог Закону, Антикорупційної програми та пов’язаних з нею внутрішніх документів, а також забезпечувати практичну реалізацію Антикорупційної програми;
- виконувати свої безпосередні обов’язки з врахуванням інтересів закладу;
- невідкладно інформувати відповідальну особу або директора про випадки порушення вимог Антикорупційної програми (або про випадки підбурювання до таких дій), вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень іншими працівниками закладу або іншими фізичними та юридичними особами, з якими заклад перебуває або планує перебувати у ділових відносинах;
- невідкладно інформувати в порядку, визначеному Антикорупційною програмою, про виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;
- утримуватися від поведінки, яка може бути розціненою як готовність вчинити корупційне правопорушення, пов’язане з діяльністю закладу;
- не вчиняти та не брати участі у вчиненні корупційних правопорушень, пов’язаних з діяльністю закладу.
3. Працівникам та директору закладу забороняється:
- використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб;
- використовувати будь-яке майно закладу чи його кошти в приватних інтересах;
- вимагати або отримувати будь-яку матеріальну або нематеріальну вигоду (для себе чи для близьких осіб) у зв’язку із здійсненням своїх посадових обов’язків, яка не передбачена трудовим або іншим договором між ними та закладом;
- організовувати, бути посередником або особисто здійснювати будь-які готівкові або безготівкові платежі чи розрахунки з партнерами закладу, якщо такі платежі чи розрахунки не передбачені чинним законодавством;
- впливати прямо або опосередковано на рішення працівників з метою отримання будь-якої матеріальної або нематеріальної вигоди для себе чи для близьких осіб, яка не передбачена трудовим або іншим договором між ними та закладом;
- вчиняти будь-які дії, які прямо або опосередковано підбурюють інших працівників до порушення вимог Закону чи Антикорупційної програми.
4. Після звільнення або іншого припинення співробітництва з закладу особі забороняється розголошувати або використовувати в інший спосіб у власних інтересах інформацію (конфіденційну), яка стала їй відома у зв’язку з виконанням своїх повноважень, договірних зобов’язань, крім випадків, встановлених законом.
5. Вимагання, прохання, одержання подарунків для себе чи третіх осіб від юридичних або фізичних осіб працівниками та директором закладу (безпосередньо або через інших осіб) у зв’язку із виконанням своїх повноважень або своїм становищем та пов’язаними з цим можливостями не допускаються.
6. Працівники та директор можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність (наприклад, подарунки у вигляді сувенірної продукції, пригощення їжею та напоями, запрошення на розважальні заходи, відшкодування транспортних витрат та проживання в готелі), крім випадків, передбачених у пункті 5 цього розділу, якщо вартість таких подарунків не перевищує 50% мінімальної заробітної плати. Передбачене цим пунктом обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які:
- даруються близькими особами;
- одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
У разі виявлення подарунка, щодо якого існує заборона у його одержанні, у службовому приміщенні, а також у разі надходження пропозиції подарунка працівники, директор зобов’язаний невідкладно, але не пізніше одного робочого дня, вжити таких заходів:
- відмовитися від пропозиції;
- за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію;
- залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа працівників закладу;
- письмово повідомити про пропозицію відповідальну особу.
Про виявлення майна або подарунка, що може бути неправомірною вигодою складається акт, який підписується особою, яка виявила неправомірну вигоду або подарунок, та відповідальною особою або директором.
7. Працівники, директор, а також особи, які діють від імені закладу, утримуються від пропозиції подарунків державним службовцям, народним депутатам України, депутатам місцевих рад, їх близьким особам, фактичним або потенційним діловим партнерам, їх працівникам або представникам, а також від будь-якої іншої поведінки, яка може бути розціненою як готовність вчинити корупційне правопорушення.
8. Загальну політику закладу щодо пропозицій подарунків від імені закладу в рамках загальновизнаних уявлень про гостинність визначає директор із врахуванням вимог законодавства.
9. Про кожен факт пропозиції подарунка або отримання подарунка в рамках загальновизнаних уявлень про гостинність працівники, директор протягом одного робочого дня письмово повідомляють Уповноваженого за встановленою ним формою.
VI. Права і обов’язки відповідальної особи
1. Відповідальна особа за дотримання вимог антикорупційного законодавства у закладі призначається директором відповідно до законодавства про працю та установчих документів.
2. Відповідальною особою може бути фізична особа, яка здатна за своїми діловими та моральними якостями, професійним рівнем, станом здоров’я виконувати відповідні обов’язки.
3. Не може бути призначена на посаду відповідальної особи за наявності обставин, визначених частиною третьою статті 64 Закону.
4. Відповідальна особа може бути звільнена з посади достроково у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 64 Закону.
5. Про звільнення відповідальної особи з посади директор письмово повідомляє Національне агентство з питань запобігання корупції протягом двох робочих днів та забезпечує невідкладне подання нової кандидатури на вказану посаду.
6. Головними завданнями відповідальної особи є підготовка, забезпечення реалізації та контроль за здійсненням заходів щодо запобігання, протидії і виявлення корупції в закладі.
7. Відповідальна особа реалізує свої права і обов’язки безпосередньо. До виконання своїх функцій відповідальна особа може залучати (за згодою директора) інших працівників закладу.
8. Здійснення відповідальною особою своїх функцій є незалежним. Втручання у її діяльність з боку працівників, директора, ділових партнерів, а також інших осіб забороняється.
9. Директор закладу зобов’язаний:
- забезпечити відповідальній особі належні матеріальні та організаційні умови праці;
- сприяти виконанню нею заходів, передбачених Законом та Антикорупційною програмою;
- оперативно реагувати на письмові та усні звернення, пропозиції та рекомендації відповідальної особи, надані ним в межах реалізації Антикорупційної програми;
- за її ініціативи надсилати запити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності з метою отримання від них відповідної інформації та матеріалів, необхідних для виконання покладених на Уповноваженого завдань.
10. Відповідальна особа для виконання покладених на неї завдань зобов’язана:
- виконувати свої функції об’єктивно і неупереджено;
- організовувати підготовку внутрішніх документів з питань формування та реалізації Антикорупційної програми;
- розробляти і подавати на затвердження директора внутрішні документи з питань, передбачених Антикорупційною програмою;
- забезпечувати здійснення нагляду, контролю та моніторингу за дотриманням працівниками, директором Закону і Антикорупційної програми;
- проводити оцінку результатів здійснення заходів, передбачених Антикорупційною програмою;
- забезпечувати підготовку звіту про стан виконання Антикорупційної програми;
- забезпечувати здійснення співпраці з особами, які добросовісно повідомляють про можливі факти порушення вимог Антикорупційної програми, вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень;
- забезпечувати підготовку та подання керівнику пропозицій щодо плану проведення перевірок дотримання вимог Антикорупційної програми;
- брати участь у проведенні перевірок та внутрішніх розслідувань, які проводяться згідно з Антикорупційною програмою;
- брати участь в проведенні періодичної оцінки корупційних ризиків у діяльності закладу;
- забезпечувати формування і ведення реєстрів працівників закладу, притягнутих до відповідальності за порушення вимог Антикорупційної програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, проведених згідно з Антикорупційною програмою антикорупційних перевірок, проведених згідно з Антикорупційною програмою внутрішніх розслідувань та перевірок;
- організовувати і проводити антикорупційну перевірку ділових партнерів закладу;
- забезпечувати конфіденційність інформації та захист працівників, які повідомили про порушення вимог Антикорупційної програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією;
- надавати директору, працівникам роз’яснення та консультації, пов’язані із застосуванням Антикорупційної програми;
- забезпечувати інформування громадськості про здійснювані закладом заходам із запобігання корупції;
- брати участь у співпраці з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними особами, неурядовими та/або міжнародними організаціями з питань запобігання корупції;
- організовувати проведення заходів з підвищення кваліфікації працівників з питань, пов’язаних із запобіганням корупції;
- здійснювати інші обов’язки, передбачені Законом, Антикорупційною програмою, трудовим договором.
11. Відповідальна особа для виконання покладених на нього завдань має право:
- отримувати від працівників, директора письмові та усні пояснення з питань, що стосуються покладених на неї повноважень (у тому числі під час проведення періодичної оцінки корупційних ризиків, антикорупційних перевірок ділових партнерів, перевірок, внутрішніх розслідувань та експертизи);
- у разі необхідності відповідальній особі надається доступ до оригіналів документів, копії яких йому були передані;
- отримувати проєкти фінансових, організаційно-розпорядчих документів, договорів для проведення їх перевірки на предмет наявності корупційних ризиків;
- отримувати доступ до складських чи інших приміщень закладу для проведення контрольних заходів;
- отримувати доступ до наявних в закладі електронних засобів;
- залучати до виконання своїх функцій за згодою директора, працівників закладу;
- ініціювати направлення запитів до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій всіх форм власності для отримання від них інформації та матеріалів, пов’язаних з діяльністю;
- ініціювати питання про притягнення працівників, директора до відповідальності, у тому числі звільнення із займаних посад відповідно до законодавства;
- звертатися до директора з питань реалізації своїх повноважень та виконання обов’язків згідно з положеннями Антикорупційної програми;
- здійснювати інші права, передбачені Законом, Антикорупційною програмою, трудовим договором та посадовою інструкцією.
VII. Порядок звітування відповідальної особи перед директором
1. Уповноважений не рідше ніж один раз на рік в строки та у порядку, визначеному директором, готує звіт про результати виконання Антикорупційної програми (далі - звіт).
2. Звіт повинен включати інформацію щодо:
- стану виконання заходів, визначених Антикорупційною програмою;
- результатів впровадження заходів, визначених Антикорупційною програмою;
- виявлених порушень вимог Закону, Антикорупційної програми та заходів, вжитих для усунення таких порушень;
- кількості та результатів проведених перевірок та внутрішніх розслідувань;
- фактів перешкоджання належному виконанню відповідальною особою своїх функцій, встановлення для нього необґрунтованих обмежень, випадків втручання у його діяльність з боку третіх осіб;
- наявних пропозицій і рекомендацій.
3. Загальні результати виконання Антикорупційної програми, зазначені у підпунктах 1, 2 пункту 2 цього розділу Антикорупційної програми, розміщуються у загальному відкритому доступі у паперовій та/або електронній формі, а також на веб-сайті.
VIII. Порядок здійснення нагляду, контролю за дотриманням Антикорупційної програми, а також оцінки результатів здійснення передбачених нею заходів
1. Уповноважений здійснює нагляд і постійний контроль за дотриманням працівниками, директором Антикорупційної програми.
2. Нагляд і контроль за дотриманням Антикорупційної програми здійснюються Уповноваженим у таких формах:
- розгляд і реагування на повідомлення про порушення вимог Антикорупційної програми, вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень;
- здійснення планових та позапланових перевірок діяльності працівників закладу щодо виконання (реалізації) Антикорупційної програми;
- проведення експертизи організаційно-розпорядчих, юридичних та фінансових документів.
3. Якщо під час здійснення нагляду або контролю за дотриманням Антикорупційної програми відповідальна особа виявить ознаки порушення Антикорупційної програми або ознаки вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, вона ініціює перед директором питання проведення внутрішнього розслідування у порядку, передбаченому розділом XV Антикорупційної програми.
4. Відповідальна особа забезпечує організацію здійснення оцінки результатів впровадження заходів, передбачених Антикорупційною програмою.
IX. Умови конфіденційності інформування відповідальної особи працівниками про факти порушень антикорупційних вимог
1. Працівникам закладу гарантується конфіденційність їх повідомлень директору або відповідальній особі про виявлені ознаки порушень Антикорупційної програми, корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень в діяльності інших працівників та повідомлень про факти підбурення працівників до вчинення корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень.
2. Повідомлення про виявлені ознаки порушень Антикорупційної програми, а також повідомлення про факти підбурення працівників до вчинення корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень можуть бути здійснені в усній чи письмовій формі, за допомогою каналів зв’язку, визначених у Антикорупційній програмі. Повідомлення також можуть здійснюватися працівниками та посадовими особами ділових партнерів.
Директор забезпечує цілодобову роботу вказаних каналів зв’язку та їхній захист від зовнішнього втручання і витоку інформації.
3. Повідомлення працівників закладу про виявлення ознак вчинення корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень можуть бути анонімними. Анонімне повідомлення про виявлення ознак вчинення корупційних чи пов’язаних з корупцією правопорушень може бути розглянуто лише у випадку, коли наведена у ньому інформація стосується конкретного працівника або ділових партнерів та містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
4. Перевірку інформації, викладеної в повідомленні, здійснює відповідальна особа, а якщо повідомлення стосується дій самої відповідальної – працівник, визначений директором.
5. Будь-які дані, що дають можливість ідентифікувати особу, яка повідомила відповідальну особу про факти підбурення до вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення або про виявлення ознак порушення вимог Антикорупційної програми, вчинення працівниками чи іншими особами корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, належать до конфіденційної інформації та охороняються згідно з законом.
X. Процедури захисту працівників, які повідомили інформацію про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення
1. Директор або відповідальна особа в межах своїх повноважень забезпечують умови для захисту осіб, які надають допомогу в запобіганні, виявленні та протидії корупції в закладі.
2. Інформація про працівника, який повідомив про ознаки порушення вимог Антикорупційної програми, виявлення ознак корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення (далі - викривач), не може бути розголошена, крім випадків, встановлених законом.
3. Викривача не може бути звільнено чи примушено до звільнення, притягнуто до дисциплінарної відповідальності чи піддано з боку керівництва іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова в призначенні на вищу посаду, скорочення заробітної плати тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв’язку з повідомленням ним про порушення вимог антикорупційного законодавства та/або вимог Антикорупційної програми.
4. У разі витоку конфіденційної інформації про викривача директор або відповідальна особа за заявою такого працівника або за власною ініціативою повинен невідкладно вжити всіх заходів для уникнення настання негативних наслідків для викривача, пов’язаних з таким розголошенням.
5. Заходи для захисту викривача визначаються директором спільно з відповідальною особою і впроваджуються за умови письмової згоди працівника.
XI. Врегулювання конфлікту інтересів в діяльності працівників закладу
1. Працівники закладу зобов’язані не пізніше наступного робочого дня з дати, коли дізналися чи повинні були дізнатися про наявність у них реального чи потенційного конфлікту інтересів, письмово повідомляти про це свого безпосереднього керівника, не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів та вжити заходів щодо врегулювання реального або потенційного конфлікту інтересів.
У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у директора він письмово повідомляє про це відповідальну особу.
У разі виникнення реального або потенційного конфлікту інтересів у відповідальної особи вона письмово повідомляє про це директора.
2. Безпосередній керівник особи протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів приймає рішення про спосіб врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє працівника.
Безпосередній керівник, якому стало відомо про конфлікт інтересів у підлеглого йому працівника, зобов’язаний вжити передбачених законом заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (у тому числі у разі самостійного виявлення наявного конфлікту інтересів у підлеглої йому особи без здійснення нею відповідного повідомлення).
3. Врегулювання конфлікту інтересів здійснюється за допомогою одного з нижченаведених заходів:
- усунення працівника від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті;
- встановлення додаткового контролю за виконанням працівником відповідного завдання, вчиненням ним певних дій чи прийняття рішень;
- обмеження у доступі працівника до певної інформації;
- перегляду обсягу функціональних обов’язків працівника;
- переведення працівника на іншу посаду;
- звільнення працівника.
4. Рішення про врегулювання конфлікту інтересів у діяльності директора приймається відповідальною особою.
5. Працівники закладу можуть самостійно вжити заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтвердних документів безпосередньому керівнику та Уповноваженому. Позбавлення приватного інтересу має виключати будь-яку можливість його приховування.
XІІ. Порядок надання працівникам роз’яснень та консультацій відповідальною особою
1. При наявності питань щодо тлумачення окремих положень Антикорупційної програми директор, працівники закладу можуть звернутися до відповідальної особи за отриманням усного чи письмового роз’яснення.
2. Суть звернення щодо надання роз’яснення чи консультації викладається безпосередньо відповідальній особі або шляхом направлення на його ім’я службової записки чи надіслання на його електронну адресу письмового звернення у довільній формі.
3. Відповідальна особа надає усне роз’яснення під час особистого прийому або у письмовій формі - не пізніше ніж протягом 14 (чотирнадцяти) робочих днів з дня отримання запиту.
4. Якщо під час надання роз’яснення відповідальна особа виявить ознаки порушення Антикорупційної програми або ознаки вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, він ініціює перед директором питання проведення внутрішнього розслідування у порядку, передбаченому розділом XV Антикорупційної програми.
XІІІ. Порядок проведення періодичного підвищення кваліфікації працівників у сфері запобігання та виявлення корупції
1. Підвищення кваліфікації працівників закладу у сфері запобігання та виявлення корупції здійснюється з метою надання базових знань з питань антикорупційного законодавства, підвищення рівня виконання вимог Антикорупційної програми, формування антикорупційної культури, а також виховання нетерпимості до корупції.
2. Підвищення кваліфікації здійснюється відповідно до затвердженого директором тематичного плану-графіка на кожне півріччя, який готується відповідальною особою. Тематика та форма заходів (семінари, лекції, практикуми, тренінги, вебінари тощо) із підвищення кваліфікації визначаються відповідальною особою згідно:
- пропозицій директора, керівників структурних підрозділів;
- результатів оцінки впровадження заходів Антикорупційної програми;
- результатів періодичної оцінки корупційних ризиків у діяльності закладу;
- результатів внутрішніх розслідувань;
- звіту відповідальної особи перед директором.
3. Облік проведених заходів із підвищення кваліфікації у сфері запобігання та виявлення корупції, а також облік присутніх на заходах здійснюється відповідальною особою.
XIV. Застосування заходів дисциплінарної відповідальності до працівників, які порушують положення Антикорупційної програми
1. У разі наявності інформації, що свідчить про ознаки порушення працівниками вимог Антикорупційної програми, здійснюються такі заходи:
- призначається у встановленому розділом XV Антикорупційної програми порядку внутрішнє розслідування з метою підтвердження чи спростування інформації про ймовірне порушення;
- за наявності достатніх підстав за результатами внутрішнього розслідування директор накладає дисциплінарне стягнення відповідно до закону.
2. Дисциплінарні стягнення накладаються директором на працівників відповідно до норм законодавства про працю.
XV. Порядок проведення внутрішніх розслідувань
1. У разі надходження повідомлення або виявлення ознак порушення Антикорупційної програми працівником або ознак вчинення ним корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень відповідальна особа повідомляє про це директора, який вживає заходів, передбачених пунктом 2 цього розділу.
У разі надходження повідомлення або виявлення ознак порушення вимог Антикорупційної програми директором або ознак вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення відповідальна особа повідомляє про це ДО ВМР, який вживає заходів, передбачених пунктом 2 цього розділу.
У разі надходження повідомлення або виявлення фактів про вчинення відповідальною особою корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, порушення вимог Антикорупційної програми директор повідомляє про це ДО ВМР і вживає заходів, передбачених пунктом 2 цього розділу.
2. За умов, передбачених пунктом 1 цього розділу, ДО ВМР, директор зобов’язані вжити таких заходів:
- протягом 3 (трьох) днів ініціювати проведення внутрішнього розслідування з метою підтвердження чи спростування інформації про імовірне порушення Антикорупційної програми або корупційне чи пов’язане з корупцією правопорушення;
- за результатами проведення внутрішнього розслідування застосувати дисциплінарне стягнення до винних осіб, якщо для цього є підстави;
- за результатами внутрішнього розслідування визначає способи усунення причин і наслідків порушення, якщо таке мало місце, а також забезпечити заходи щодо запобігання таким діям у майбутньому;
- у разі виявлення ознак корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, за вчинення якого передбачено адміністративну або кримінальну відповідальність, негайно інформує про це спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції.
3. Внутрішнє розслідування проводиться лише у випадках, коли надана або виявлена інформація стосується конкретних осіб та містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Внутрішнє розслідування призначається директором і здійснюється комісією. Порядок проведення внутрішніх розслідувань, які здійснюються відповідно до Антикорупційної програми, затверджується директором.
До складу комісії обов’язково включається відповідальна особа, за винятком випадків, коли розслідування призначається за наслідками виявлення фактів чи отримання інформації про вчинення відповідальною особою корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, порушення вимог Антикорупційної програми.
Строк проведення розслідування не повинен перевищувати 14 (чотирнадцяти) днів.
Матеріали проведених внутрішніх розслідувань зберігаються в архіві відповідальної особи не менше 5 (п'яти) років.
У разі якщо за результатами внутрішнього розслідування на відповідальну особу накладається дисциплінарне стягнення, про це письмово повідомляється Національне агентство з питань запобігання корупції у дводенний строк з дати його накладення.
XVI. Порядок внесення змін до Антикорупційної програми
1. Директор закладу забезпечує організацію механізмів зворотного зв’язку та інші внутрішні процеси, спрямовані на підтримку та постійне вдосконалення Антикорупційної програми.
2. Зміст Антикорупційної програми може бути переглянутий за результатами:
- звіту про оцінки корупційних ризиків у діяльності закладу;
- здійснення нагляду і контролю за дотриманням Антикорупційної програми, а також оцінки результатів здійснення передбачених нею заходів;
- аналізу практики виконання відповідальною особою своїх посадових обов’язків;
- проведення відповідальною особою анкетування, обговорення та консультацій із працівниками, директором, а також з діловими партнерами закладу щодо удосконалення Антикорупційної програми.
3. Ініціатором внесення змін до Антикорупційної програми може бути відповідальна особа, а також директор, працівники закладу.
4. Пропозиції щодо внесення змін до Антикорупційної програми подаються відповідальній особі, який їх вивчає та систематизує. Раз на рік відповідальна особа надає директору узагальнення пропозицій щодо внесення змін до Антикорупційної програми, які надійшли, та надає свої рекомендації щодо їх врахування або відхилення.
5. Директор, отримавши від відповідальної особи узагальнення пропозицій щодо внесення змін до Антикорупційної програми, ініціює проведення їх відкритого обговорення трудовим колективом.
У випадках, коли відповідальна особа наполягає на терміновому внесенні певних змін до Антикорупційної програми, директор у найкоротший строк, але не пізніше 10 днів з дати надходження таких пропозицій, ініціює проведення відповідного обговорення.
6. У результаті схвалення пропозицій працівниками (трудовим колективом) закладу директор своїм наказом затверджує відповідні зміни до Антикорупційної програми, які є її невід’ємною частиною.